Sådan undgår du en bunke ukvalificerede ansøgere

Når virksomheden slår en stilling op, er det tid til at reflektere over, hvilken type ansøger, man ønsker. Har virksomheden brug for en kopi af den medarbejder, der er trådt ud af stillingen, eller er der brug for at justere lidt på sammensætningen af kvalifikationer.

Det er en god idé at bruge noget krudt på at finde svaret på ovenstående. Og resultatet kan blive temmelig specifikt. Men det er ok at have en lang liste med kvalifikationer, som den perfekte kandidat til stillingen bør besidde. Virksomheden opnår en mere smidig ansættelsesproces, hvis man præciserer, hvad man annoncerer efter. Marc Dulong, der er direktør i rekrutteringsvirksomheden Randstad, fortæller, at man risikerer at få 750 ansøgninger, hvis man beskriver en stilling for bredt.

Søger du eksempelvis for en farmaceutisk virksomhed, er det altså ikke nok at skrive, at ansøgeren skal have ti års salgserfaring, hvis du i virkeligheden kræver, at vedkommende skal have ti års salgserfaring fra en farmaceutisk virksomhed, siger han og medgiver, at opslaget kan have karakter af en ønskeliste frem for en liste med krav.

Hvis man får en kandidat, der kan leve op til 100 % af kravene, er det fint. Men får man et antal, der kan leve op til 80 % af kravene, er det også godt.

Mediepartner:

 Jysk Fynske Medier