Skriv et AI jobopslag

Få dit jobopslag klar på rekordtid!

Skriv dit jobopslag på rekordtid med Jobdanmarks ChatGPT og tiltræk de rette talenter på den mest effektive måde.

Vi ved, at tid kan være en knap ressource, og at skrive det perfekte jobopslag kan være udfordrende. Jobdanmarks kunstige intelligens skriver teksten til dit jobopslag på ingen tid, så du kan komme nemt videre med din rekruttering. Udfyld informationen i formularen og få et 90 % færdigt udkast til dit næste jobopslag med et klik. Du kan læse mere om det gode jobopslag  her.

Selvom automatisering er fantastisk, så er det vigtigt at tilpasse teksten for at sikre, at den afspejler jeres kultur og tiltrækker de rette kandidater. Vi anbefaler derfor, at du investerer lidt ekstra tid i at finjustere teksten og sikrer arbejdspladsens tone.

 

Sådan kan AI hjælpe med at skrive et jobopslag 

Rekruttering af de rette medarbejdere er afgørende for enhver virksomheds succes og et godt jobopslag er det første skridt i rekrutteringsprocessen. Her fanger man kandidaternes opmærksomhed og motiverer dem til at søge stillingen. Traditionelt set kræver det tid og tanke at formulere et jobopslag, der tiltrækker de rigtige kandidater. Her kan AI-baserede værktøjer være til stor hjælp. De kan assistere med at skrive et optimalt jobopslag hurtigt og effektivt.

AI-værktøjer til jobsøgning og rekruttering rummer mange fordele, når det kommer til at skrive effektive jobopslag. Ved hjælp af big data og avanceret maskinlæring kan disse værktøjer analysere store mængder historiske jobopslag og derudfra identificere mønstre for, hvad der fungerer godt. Mere konkret kan AI'en først identificere de vigtigste egenskaber og kompetencer, der efterspørges til lignende stillinger i samme branche eller virksomhed. Dette sikrer, at jobopslaget er skræddersyet til netop den pågældende rolle.

Derudover kan AI'en foreslå relevant terminologi og nøgleord, som vil være attraktive for de rette kandidater. Ved at analysere ord og formuleringer, der historisk har skabt højeste ansøgerfrekvens, kan AI'en målrette teksten i jobopslaget yderligere. AI-værktøjet kan også komme med forslag til en fængende stillingsbetegnelse, overskrift og beskrivelse, der rammer essensen af stillingen. Samtidig sikres et klart, formelt og indbydende sprog i hele jobopslaget, så kandidaterne motiveres til at søge.

Datadreven skabelon til jobopslag igennem AI

Gennem denne datadrevne tilgang kan AI markant accelerere og forbedre udformningen af jobopslag, der tiltrækker de mest relevante kandidater. Dette optimerer rekrutteringsprocessen og er en klar fordel ved at bruge AI.

Nogle af fordelene ved at bruge AI til at skrive eller optimere sit jobopslag er: 

  • Tidsbesparelse da AI'en hurtigt kan generere et udkast til jobopslag 

  • Øget effektivitet i rekrutteringsprocessen og højere ansøgningsrate 

  • Jobopslag der er skræddersyet til den specifikke stilling og virksomhed 

  • Mindske risikoen for bias i jobopslaget 

Selvom AI er et nyttigt værktøj, er det stadig vigtigt at et menneske gennemgår og godkender det endelige jobopslag. AI'en bør ses som en assistent - ikke en erstatning for menneskelig dømmekraft. Ved at kombinere AI med menneskelig kreativitet og indsigt, kan man skabe endnu bedre jobopslag. AI er derfor et oplagt værktøj til effektivt at skrive bedre jobopslag.

Optimering af jobopslag skabelon med AI 

Mange virksomheder har standardskabeloner, som de bruger som udgangspunkt for alle deres jobopslag. Heri indgår typisk faste elementer såsom virksomhedsbeskrivelse, formål med stillingen, krav til ansøger etc. Selvom genkendeligheden i en standardskabelon har sine fordele, risikerer man at jobopslagene bliver for ensformige og knap så optimalt målrettet den enkelte stilling. Her kan AI-værktøjer hjælpe med at "friske" skabelonen op.

Ved at fodre AI'en med virksomhedens indhold fra den eksisterende jobopslagsskabelon, kan den analysere sig frem til, hvilke justeringer der med stor sandsynlighed vil øge effekten af de fremtidige opslag. Dette kan være forslag til alternative formuleringer af centrale afsnit, synonymer eller nøgleord der er mere målrettet, eller helt nye afsnit der bør tilføjes til den givne stillingstype. AI'en finder mønstre i data, som mennesker ikke nødvendigvis ville opdage.

På den måde kan virksomheder få det bedste fra to verdener: Genkendeligheden fra deres standardskabelon kombineret med AI-optimering "under motorhjelmen" af de elementer, der har størst effekt for ansøgernes respons.